”Sugomi” kuvaa muotoilu- ja ajokokemusfilosofiaa, joka esiteltiin ensimmäisen kerran vuoden 2014 Z1000-mallissa. Tämä perintö on siirtynyt myös myöhempiin Z-malleihin. Uusi Z1100 sisältää esimerkiksi terävän näköiset LED-ajovalot sekä uuden alakatteen muodon evineen, mikä vahvistaa aggressiivista Z Sugomi -ilmettä.
Tekniikka ja ajettavuus
Z1100-malleissa ytimen muodostavat erittäin jäykkä alumiininen kaksoisputkirunko, SFF-Big Piston-etuhaarukat sekä horisontaalinen takalinkkijousitus. Z1100 on varustettu monobloc-jarrusatuloilla ja suurilla ø310 mm levyillä, jotka tarjoavat tarkan ja välittömän vasteen kuljettajan komentoihin – jokaisesta kaasunliikkeestä tulee intensiivinen kokemus.
Z1100 SE -malli erottuu Brembon jarruilla, radiaalisilla monobloc-satuloilla, Brembo-levyillä sekä teräspunosletkuilla. Lisäksi takana on Öhlinsin S46-iskunvaimennin, jossa on etäsäädettävä esijännitys. Vuoden 2026 renkaiksi on valittu Dunlop Sportmax Q5A.
Varustelu ja elektroniikka
Kuljettajan näkökenttää hallitsee 5 tuuman täysdigitaalinen TFT-värinäyttö, jossa on integroitu älypuhelinyhteys. Tämä mahdollistaa toimintojen käytön Kawasaki Rideology -sovelluksen kautta.
Z1100- ja Z1100SE-malleissa on runsaasti sähköisiä ajoavustimia: uudet sähköiset kaasuläpät (ETV) tarkempaan moottorin hallintaan ja vakionopeudensäätimeen, kaksisuuntainen KQS-pikavaihdin, sekä IMU-yksikkö (6 DOF), joka mahdollistaa KCMF-kaarronhallinnan, KTRC-luistoneston, KIBS-jarrujärjestelmän, valittavat tehotilat ja integroidut ajoasetukset (Sport, Road, Rain, Rider/Manual).
Moottori ja suorituskyky
Uutuuden sydän on 1 099 cm³ rivinelonen, joka tuottaa 100,0 kW (136 hv) ja 113 Nm vääntöä. Moottorissa on optimoidut imukanavat ja kasvanut iskutilavuus, mikä parantaa erityisesti ala- ja keskialueen vasteita samalla kun polttoainetalous säilyy tehokkaana. Nokka-akselien profiilit, venttiilijouset ja männät on uudistettu. Vaihteiston välityksiä on optimoitu ja erityisesti 5. ja 6. vaihteet ovat pidempiä kuin aiemmissa litran Z-malleissa.
Z1000-malliin verrattuna vauhtipyörän massa on suurempi ja iskunpituus 3 mm pidempi. Tämä takaa vahvan suorituskyvyn ja terävän kaasuunvasteen etenkin keskikierroksilta ylöspäin. Pakoputkisto on 4-2-1-tyyppinen, jossa on esikammio, mikä tukee sekä aggressiivista ulkonäköä että keveyttä.
Ergonomia
Uusi ergonomiapaketti sisältää päivitetyn ohjaustangon: 22 mm leveämpi ja 13 mm eteenpäin sijoitettu, mikä parantaa ohjaustuntumaa ja tekee ajamisesta kevyempää ja terävämpää kaikilla nopeusalueilla.
Perintö jatkuu
Vuoden 2026 Z1100 ja Z1100SE liittyvät ylpeinä Z Supernaked -malliston hallitsevaan joukkoon jatkaen mallisarjan legendaa. Ne tarjoavat litran luokan faneille tutun yhdistelmän raakaa ajonautintoa ja hienostuneita ajoavustimia. Tervetuloa uuteen Z-aikaan, kun ”Sugomi herää”.
Toimittajan huomio
Sugomi kuvaa Kawasakin Z Supernaked -mallien ydinsuorituskykyä ja muotoilua. Sugomin henki sytyttää tunteet: Z Supernakedin ajaminen on kokonaisvaltainen kokemus, joka stimuloi aisteja. Moottorin ja rungon hienosäädetty yhteispeli tarjoaa korkean hallittavuuden. Sugomi näkyy myös terävässä muotoilussa, dynaamisessa, valmiina hyökkäävässä asennossa sekä tunnistettavassa siluetissa.